Format Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41

Format Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41

Format Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41 dicari oleh calon peperiksaan SPA yang dipanggil bagi jawatan Pegawai Pembangunan Masyarakat dalam masa terdekat ini iaitu pada 27 Mei 2014 nanti. Pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) sendiri ada mengeluarkan panduan umum untuk sesi peperiksaan ini tetapi ianya sangat asas.

Bagi calon baru yang masih belum tahu format soalan peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat ini mungkin sangat membantu tetapi percaya atau tidak, contoh soalannya amat sedikit sekadar panduan umum calon. Saya akan kongsikan contoh soalan berdasarkan Format Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41 nanti, tetapi perlu diingat, ianya bukanlah soalan bocor peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41.

Format Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41

Format Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41

Format Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41

Ujian ini mengandungi tiga seksyen sahaja iaitu:

Seksyen A – Pengetahuan Am
Seksyen B – Daya Menyelesaikan Masalah
Seksyen C – Ujian Personaliti

Contoh Soalan Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41
========================
Seksyen A – Pengetahuan Am
========================

Dalam seksyen ini, calon dikehendaki mengetahui secara umum berkaitan bidang kerja sosial, integrasi nasional, keharmonian dan perpaduan negara, teknologi maklumat dan komunikasi, dasar-dasar awam dan pentadbiran negara serta lain-lain perkembangan semasa didalam dan luar negara. Contoh soalan pegawai pembangunan masyarakat gred S41 untuk Seksyen A memerlukan calon untuk sentiasa mengikuti perkembangan semasa sama tentang jawatan yang dipohon dan juga berita-berita terkini dalam dan luar negara.

Contoh Soalan dan Format Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41 untuk Seksyen A

1) Dasar Sosial Negara mempunyai objektif utama seperti berikut kecuali

A menjana sinergi multisektor.
B berdaya tahan dan mengekalkan sistem demokratik.
C membangun dan memperkasakan insan sepanjang hayat.
D memperkukuh dan membangunkan sistem sokongan dan perkhidmatan sosial.
Jawapan : B

2) Klinik Nur Sejahtera LPPKN adalah sebuah klinik yang berkonsepkan kesejahteraan yang merupakan satu inisiatif pihak LPPKN. Perkhidmatan yang disediakan oleh Klinik Nur Sejahtera LPPKN ialah :

I pengurusan menopaus.
II saringan kanser reproduktif.
III ujian makmal yang komprehensif.
IV perkhidmatan perancang keluarga.

A I, II dan III
B I, II dan IV
C I, III dan IV
D I, II, III dan IV
Jawapan : D

==================================
Seksyen B – Daya Menyelesaikan Masalah
==================================

Dalam seksyen ini calon-calon dikehendaki menyelesaikan masalah-masalah dengan menggunakan pendekatan seperti berikut:

(i) Kemahiran Logik
(ii) Kemahiran Menginterpretasikan Data
(iii) Konsep Matematik

(i) Kemahiran Logik
Dalam seksyen ini calon dikehendaki menggunakan kemahiran logik untuk memilih jawapan yang tepat atau mengenal pasti jawapan yang salah.

(ii) Kemahiran Menginterpretasikan Data
Beberapa masalah akan dikemukakan menggunakan pelbagai perangkaan dan calon dikehendaki menganalisa data-data tersebut untuk menyelesaikannya. Bagi memudahkan calon menjawab, penggunaan graf, jadual dan sebagainya digalakkan.

(iii) Konsep Matematik
Konsep Matematik yang digunakan termasuklah kemahiran numeric serta kuantitatif untuk mengukur kemahiran asas Matematik, pemahaman konsep dan kebolehan untuk berfikir secara kuantitatif yang sesuai dengan tugas sebagai Pegawai Psikologi. Asas-asas Matematik yang digunakan adalah tidak melebihi sukatan pelajaran tingkatan 5 (Sijil Pelajaran Malaysia). Oleh yang demikian, adalah dianggap tahap kesukaran sesuai untuk semua calon kerana telah melalui tingkatan 5. Anda boleh lihat contoh soalan peperiksaan pegawai pembangunan masyarakat gred s41 DI SINI.

 Format Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41 dan Contoh Soalan untuk Seksyen B

1) 30, 32, 36 , X , 60, 92
Apakah X?

A. 38
B. 40
C. 44
D. 48
Jawapan : C

=======================
Seksyen C – Ujian Personaliti
=======================

Soalan peperiksaan pada seksyen ini lebih berkisarkan kepada personaliti seseorang calon. Ianya adalah merupakan satu penilaian baru bagi Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41.

✔ Tujuan seksyen ini adalah untuk mengukur Personaliti dan Sahsiah seseorang calon sebelum layak dipanggil untuk menghadiri temuduga atau menjawat sesuatu jawatan.

✔ Penilaian ini adalah berdasarkan set soalan yang disusun dengan jelas, teratur dan munasabah.

✔ Seksyen ini merupakan bahagian yang berkaitan dengan situasi di mana sahsiah atau personaliti diri anda akan dinilai. Dengan kata lain, kecenderungan anda akan dinilai melalui set soalan yang diajukan.

✔ Format soalan dan jawapan tidak tetap. Anda berkemungkinan hanya diberi 2 pilihan jawapan sama ada YA atau TIDAK, BETUL atau SALAH, SETUJU atau TIDAK SETUJU.

✔ Skop soalan yang mungin diajukan kepada calon adalah dengan merangkumi kemahiran berfikir, sikap, perwatakan, emosi dan lain-lain.

✔ Untuk menjawab dengan baik soalan ini, anda perlu melihat refleksi diri anda dalam menjalani kehidupan seharian. Sikap anda, cara pemikiran tindakan anda terhadap diri dan sekeliling perlu mencerminkan pemikiran positif. Pemilihan setiap jawapan perlulah ke arah POSITIF dan bukan sebaliknya

Tetapi anda tidak perlu risau kerana semuanya akan anda dapati melalui panduan yang disediakan oleh Infokerjaya di bawah ini:

<<< DAPATKAN PANDUAN LENGKAP DAN CONTOH SOALAN PEGAWAI PEMBANGUNAN MASYARAKAT GRED S41 DI SINI SEKARANG >>>

Persediaan Penuh Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41

Untuk persediaan penuh, dicadangkan agar anda mendapatkan rujukan penuh yang disediakan oleh Tim Infokerjaya. Mereka telah membantu lebih 60,000 graduan dalam memasuki Skim Perkhidmatan Awam dengan rujukan dan panduan yang disediakan. Format Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41 yang terkini serba lengkap dengan contoh soalan juga turut dikongsikan.

Untuk peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41, anda boleh mendapatkan rujukan penuh beserta contoh soalan di bawah:

[+] KLIK DI SINI Untuk Rujukan Lengkap Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41

Buat persediaan secukupnya bermula sekarang dan apa yang paling penting adalah persediaan anda itu bukanlah persediaan rambang. Bersedia dengan rujukan dan panduan beserta Format Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41 yang tepat. Didoakan agar cita-cita anda untuk menjawat jawatan Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41 ini menjadi kenyataan.

Format Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Content Protected Using Blog Protector By: PcDrome. & GeekyCube.